Pages

Friday, May 31, 2013

Imam Empat Mazhab







اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيْرًا بَصِيْرًا، تَبَارَكَ الَّذِيْ جَعَلَ فِي السَّمَاءِ بُرُوْجًا وَجَعَلَ فِيْهَا سِرَاجًا وَقَمَرًا مُنِيْرًا. أَشْهَدُ اَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وأَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وُرَسُولُهُ الَّذِيْ بَعَثَهُ بِالْحَقِّ بَشِيْرًا وَنَذِيْرًا، وَدَاعِيَا إِلَى الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيْرًا. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا كَثِيْرًا. أَمَّا بَعْدُ؛


Segala puji bagi Allah, yang Maha Mengetahui dan  Maha Melihat hamba-hambanya, Maha suci Allah, Dia-lah yang menciptakan bintang-bintang di langit, dan dijadikan padanya penerang dan bulan yang bercahaya. Aku bersaksi bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan bahwa Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul-Nya, yang diutus dengan kebenaran, sebagai pembawa kabar gembira dan pemberi peringatan, mengajak pada kebenaran dengan izin-Nya, dan cahaya penerang bagi umatnya. Ya Allah, curahkan sholawat dan salam baginya dan keluarganya, yaitu doa dan keselamatan yang berlimpah. Adapun sesudah itu, pada suatu hari datang kepadaku murid2ku meminta supaya daku tulis sejarah singkat tentang kehidupan mazhab yg empat. Yg pada dasarnya daku tak memiliki ilmu tentang perihal tersebut. Dengan memohon ridha dari Allah dan keampunan dari segala dosa zahir batin dan petunjuknya allah maka daku mencoba mempelajari beberapa kitab tentang sejarah kehidupan para Imam Mujtahid, sehingga hasillah bagiku menulis sedikit dalam masalah tersebut. Dan juga mungkin tak luput dari kesilapan dan kesalahan, semoga Allah mengampuni dosa2ku dan orangtuaku serta guru2ku sekaliannya.Amin.




 EMPAT MAZHAB FIQH UTAMA

SERTA ASAL IJTIHAD DALAM MAZHAB



MAZHAB HANAFI



Dinisbahkan mazhab ini kepada Imam an-Nu'man bin Thabit (lahir tahun 80 H, wafat tahun 150 H) . Terkenal dengan gelaran al-Imam Abu Hanifah. Keturunan beliau berasal dari Parsi, bagaimanapun beliau menjadi ahli Iraq.Beliau dianggap pemimpin aliran 'ahli ra'yi', dan juga dikira sebagai pelopor ilmu qias (perbandingan).


Asal Mazhab beliau adalah :

a.      Al-Quran al-Karim.

- Beliau tidak menerima pemakaian 'mafhum mukhalafah'.

- Tidak terhenti menghukum pada zahir ayat, bahkan mengkaji 'illat serta meneliti ruh tasyri'. Tidak memegang hanya pada zahir nas al-Quran.

b.      As-Sunnah an-Nabawiyah.

- Berpegang kepada hadith mutawatir dan masyhur.

- Berpegang kepada hadith Ahad tetapi dengan syarat-syarat tertentu.

c.       Al-Ijma'

d.      Qawl Sahabat dan Tabi'en

e.       Al-Qias

f.       Istihsan

g.      Al-'Uruf

h.      Al-Masolih al-Mursalah dan al-Istishob.



MAZHAB MALIKI



Dinisbahkan kepada Imam Malik Bin Anas al-Asbahi (lahir tahun 93 H, wafat tahun 179 H). Beliau digelar Imam dar al-Hijrah, ini adalah kerana beliau ahli Madinah. Dikebumikan di perkuburan baqi', Madinah. Beliau salah seorang dari pada Imam madrasah ahli al-Hadith.



Asal Mazhab beliau adalah :

a.      Al-Quran al-Karim.

-       Mengambil zahir nas, umumnya, juga menerima 'mafhum mukhalafah' dan 'mafhumMuwafaqah'



b.      As-Sunnah an-Nabawiyah

- Menerima hadith Ahad tanpa syarat.

- Menerima Hadith Mursal.

- Mendahulukan 'Amal Ahli Madinah' daripada Hadith Ahad.



c.       Al-Ijma'

d.      Qawl Sahabat

e.       Al-Qias

f.       Al-Maslahat al-Mursalah serta kerap menggunakannya.

g.      Al-Istihsan.

h.      Saddu al-Dzara'ik









MAZHAB SYAFI'I



Dinisbahkan kepada Imam Muhammad Bin Idris as-Syafi'e (lahir tahun 150 H, wafat tahun 204 H), keturunannya bertemu dengan keturunan Rasulullah SAW pada Abdul al-Manaf. Dilahirkan di gazza, Palestina . Setengahnya mengatakan di 'asqolan, meninggal di Mesir. Membesar di Mekah sehingga diizinkan memberikan fatwa ketika berumur 15 tahun, berpindah ke Madinah dan menuntut dengan Imam Malik dan Yaman, kemudian ke Baghdad, menuntut dengan Imam Muhammad bin Hasan al-Hanafi, akhirnya berpindah ke Mesir dan wafat di sana.Beliau telah menggabungkan ilmu daripada kedua-dua aliran ahli ra'yi dan ahli al-hadith. Ini menyebabkan beliau sangat dihormati oleh kedua-dua aliran.



Asal Utama Mazhab:

a.      Al-Quran al-Karim.

-       Beramal dengan Al-Quran serta as-Sunnah menjadi pengtakhsis, penjelas serta pentaqyid baginya.

-       Memegang zahir Nas sehingga terdapat dalil yang membawa maksud lain dr zahir



b.      As-Sunnah an-Nabawiyyah.

-       Memegang hadith dengan syarat bersambung dan shohih sanad, yaitu dengan perawi yg 'thiqqah', 'Sadiq', Wara', Memahami apa yang diriwayatkannya, 'dhobid', serta
mendengar hadisth secara langsung dari orang yang diambilnya.

-       Tidak menyetujui Abu Hanifah dalam syarat pemakaian Hadith Ahad.

-       Tidak menyetujui Imam Malik dalam mendahulukan amal ahli Madinah ke atas Hadith Ahad.

-       Berlainan dari tiga mazhab lain dalam pemakaian hadith Mursal, di mana ia menerima Hadisth Mursal dari Kibar at-Tabi'en seperti Sa'id Musayyab.



c.       Qawl Sahabat.

-       Tidak berhujjah dengan qawl Sahabat kerana mungkin ia datangnya dari ijtihad, lalu berkemungkinan untuk silap.



d.      Ijma'

-       Berhujjah dengan Ijma' Qawli sahaja.



e.       Al-Qias

-       Sederhana dalam menerima qias. Tidak meluas seperti Abu Hanifah dan tidak terlalu sempit seperti Imam Ahmad.



f.       Al-Istihsan

-       Menolak pengamalan istihsan serta menyifatkan ia perkataan bersandar nafsu.



g.      Al-istishab asal.

-sesekali mengambil istishab







MAZHAB HANBALI


Dinisbahkan kepada Imam Ahmad Bin Hanbal as-Syaibani (lahir tahun 164 H, wafat tahun 241 H). Lahir di Baghdad serta wafat di sana. Salah seorang Imam Aliran Ahli Al-Hadith. Menumpukan banyak masa beliau mengumpulkan hadith yang dinamakan Musnad, mengandungi lebih kurang 40,000 hadith. 10,000 daripadanya berulang. Ia diambil daripada 750,000 hadith yang dihafaznya. (As-Sunnah wa makanatuha fi at-Tasyri', Dr Mustafa as-Siba'ie, cet al-Maktab al-Islami, hlm 482).


Asal Utama Mazhab :

a.       Al-Quran dan As-Sunnah.

b.      Mengambil Qawl Sahabat.

c.       Mengambil Hadith Mursal dan Dhoif. Mendahulukan hadith dhoif ke atas qias.

d.      Ijma'

e.       Istishob, Masalih al-Mursalah, Sadd al-zara'ik



MENGAPA PERLU MERUJUK KEPADA KITAB MUKTAMAD SETIAP MAZHAB?

Jawabannya adalah karena:

1.      Apa-apa yang terdapat di dalam kitab muktamad adalah mewakili pandangan jumhur ulama' dan fuqaha' mazhab serta merupakan kesatuan pandangan mereka.

2.      Rujukan kitab muktamad dapat memberikan kita titik perbezaan antara pandangan jumhur fuqaha' mazhab dan pandangan serta ijtihad persendirian, juga dapat mengetahui pandangan yang bercanggah.

3.      Melindungi pengkaji, Faqih, serta Mufti daripada keliru dengan keberbagaian pendapat yang diriwayatkan daripada berbagai imam-imam Mazhab. Begitu juga dapat memelihara daripada tersilap menisbahkan pandapat kepada sesuatu mazhab akibat pandangan syaz dari ulama' tertentu.

4.      Kerana Fuqaha' Mazhab masing-masing telah menanggung tugas menyimak, meneliti dan memperbetulkan kelemahan riwayat-riwayat, menyatukan keberbagaian pendapat serta membuat tambahan perlu yang mewakili mazhab. (Manhaj al-Bahs fi Fiqh al-Islami, Prof. Dr Abd Wahab Abu Sulaiman, cet Dar Ibn Hazm, hlm 123)Justeru, menjadi keperluan bagi pengkaji ilmu fiqh utk mengatahui kitab-kitab muktamad dan utama dalam setiap mazhab. Bagi menjamin ketepatan maklumat yang digunakan dan dimanfaatkan.


KITAB-KITAB FIQH MAZHAB



MAZHAB HANAFI



Penulisan fiqh Hanafi dibahagikan kepada 3 martabat: (Lihat Hasyiah Ibn 'Abidin, 1/64)

a)      Zohirah al-Riwayah ( Masail al-Usul)

yaitu penulisan yang diriwayatkan daripada Imam-imam dan Pengasas utama mazhab seperti Imam Abu Hanifah, Imam al-Qadhi Abu Yusof , Imam Muhd Bin Al-Hasan  juga Imam Zufar bin Huzail (L. 110 –W. 158 H) dan Hasan IbnuZiyad
Antara nama kitab yang ditulis di peringkat ini adalah hasil penulisan Imam Muhd Bin Al-Hasan, 6 buah kitab yang bertaraf mutawatir dalam mazhab serta terkenal, ia diriwayatkan dengan perawi-perawi fiqh mazhab yang thiqah. Iaitu :

a)      Al-Mabsut ( Kitab terpenting Muhd Al-Hasan)

b)      Az-Ziadat

c)      Al-Jami' al-Shoghir

d)     Al-Jami' al-Kabir

e)      Al-Siaru al-Kabir

f)       Al-Siaru al-Shoghir

Kemudian keenam-enam kitab ini diringkaskan oleh Abu Fadl al-Marwazi (al-Hakim al-Syahid) dalam kitabnya ' Mukhtasor al-Kafi'. Kitab ini kemudiannya di syarahkan oleh Imam Shamsuddin Al-Sarakhasi dalam 30 juzuk. Kitab utama ini diberi namaAL-MABSUT', namanya sama dengan nama kitab terpenting Muhd Al-Hasan. Kitab ini merupakan kitab muktamad dalam mazhab Hanafi, serta mudah dijumpai di Maktabah di Perpustakaan Islam seluruh Dunia. Manakala kitab yang 6 tadi, agak sukar dijumpai dan dipakai dalam rujukan para ulama' mutakhir.



b)     Masail an-Nawadir

yaitu kitab yang diriwayatkan individu-individu yang disebutkan nama mereka di atas, tapi ianya jalan periwayat kitab ini tidak thabit dan thiqat spt kitab-kitab di atas.

Antara kitab ini, diriwayatkan oleh Imam Muhd al-Hasan seperti      al-Badai', al-Sanai' oleh al-Kasani dan lain-lain. Adapaun yang diriwayat dari Hasan bin Ziyad yaitu al-Muharrar dan juga Kitab al-Amali yang diriwayatkan dari Al-Qadhi Abu Yusof.



c)      Al-Waqi'at wa al-Fatawa

yaitu kitab yang mengandungi persoalan hukum yang dikeluarkan oleh Imam-imam Mujtahid Mazhab yang terkemudian, dimana tidak terdapat sebarang riwayat tentangnya dari ulama' mazhab terdahulu. Antara pemilik kitab-kitab di martabat ini adalah 'Isam bin Yusof, Ibnu Rustam, Muhd bin Sama'ah, Abu Sulaiman al-Jurjani, Abu Hafs al-Bukhari.

Manakala kitab terawal mazhab Hanafi yang menggabungkan fatwa-fatwa adalah kitab An-Nawazil oleh Al-Faqih Abu Laith as-Samarqandi dan diikuti oleh ulama' lain.

Antara individu yang termashyur dengan penulisan dan meriwayatkan Fiqh Hanafi selepas Muhd dan Abu Yusof adalah 'Isa bin Aban . Muhd Bin Sama'ah. Hilal bin Yahya . Al-Khasof. serta  Imam Abu Ja'afar at-Thahawi.



Antara kitab-kitab mazhab Hanafi (disamping kitab utama di atas) yang sering dijadikan rujukan oleh para ulama' masa kini dan dalam penulisan tesis ilmiah adalah :

a)      Al-Kafi, Abu Fadl al-Marwazi (al-Hakim al-Syahid)

b)      Al-Mabsut, Imam Shamsuddin al-Sarakhasi.

c)      Tuhfah al-Fuqaha', Abu Bakar as-Samarqandi.

d)     Al-Badai' as-Sonai', 'Alauddin Abu Bakar al-Kasani.

e)      Al-Hidayah, Ali Bin Abi Bakr al-Marghinani.

f)       Al-Ikhtiyar li ta'lil al-Mukhtar, Abdullah Bin Mahmud al-Mawsili.

g)      Al-Bahr al-Ra'iq, 'Abdullah Bin Ahmad an-Nasafi.

h)      Tabyin al-Haqa'iq, Uthman bin Ali Az-Zailai'ie.

i)        Fath al-Qadir fi Syarh al-Hidayah li al-Marghinani, Muhd bin Abd Wahid ( Kamal Ibn Humam)

j)        Ar-Rasail al-Zainiyah fi Fiqh al-Hanafiah, Ibn Nujaim.

k)      Al-Fatwa al-Hindiyyah, kumpulan Ulama' India bermazhab Hanafi.

l)        Radd al-Muhtar 'ala ad-Durr al-Mukhtar, Al-Allamah Muhd Amin Ibn 'Abidin.


Demikianlah beberapa buah kitab fiqh Hanafi yang sering menjadi rujukan para ulama' berbagai bidang apabila ingin mengetahui pandangan mazhab Hanafi. Ringkasnya, kitab muktamad mazhab Hanafi adalah al-Kafi oleh al-Hakim dan Al-Mabsut oleh Imam al-Sarakhasi.



MAZHAB MALIKI


Kitab utama Mazhab Maliki digelar Al-Ummahat. Kitab Ummahat di dalam mazhab Maliki adalah spt berikut : ( Rujuk Mawahibul Jalil karangan al-Hattab, hlm 7)

a)      Al-Mudawwanah al-Kubra, Imam Malik Ibn Anas . melalui riwayat Sahnun.Ia merupakan kitab terbesar di dalam mazhab Maliki. Terdapat 30,200 masalah Fiqh sebagaimana yang disebut oleh Imam Al-Ma'zari al-Maliki. dalam kitabnya Taklil ad-Durar.

b)      Al-Mustakhrajah, Muhd Bin Ahmad al-Atabi al-Andalusi. Di dalamnya terdapat berbagai masalah fiqh yang agak payah dan syaz, walaupun demikian, kitab ini menjadi pegangan Ulama' Malikiah spt Ibn Rusd al-Hafid.

c) Al-Mawaziah, Muhd Bin Ibrahim al-Iskandari, dikenali sebagai Ibn Mawaz/Muwaz.Kitab ini juga merupakan kitab agung yang dikarang oleh Ulama' Maliki serta dianggap yang paling shohih. Paling lengkap serta diakui terbaik oleh al-Qabisi berbanding semua kitab Maliki. Ia berkata, asalnya kitab ini dikarang oleh pengarangnya untuk menjadi kitab panduan Mazhab dalam masalah furu'.

d) Al-Wadihah fi Sunan wa al-Fiqh, Abd Malik Bin Habib al-Salmi.


Antara kitab Fiqh Maliki yang sering menjadi pegangan oleh Ulama' semasa itu adalah seperti berikut :

a) Al-Mudawwanah, Imam Malik.

b) Al-Isyraf 'ala Masail al-Khilaf, al-Qadhi Abd Wahab Ali al-Baghdadi.

c) Bidayah al-Mujtahid wa Nihayah al-Muqtasid, Ibn Rusd al-Hafid. Adakalanya dianggap sebagai kitab Fiqh Perbandingan.

d) Al-Furuq, Ahmad Bin Idris al-Qarafi.

e) Az-Zakhirah, Ahmad bin Idris Al-Qarafi.

f)  Tabsirah al-Hukkam Fi Usul al-Aqdhiyah, Ibn Farhun.

g)  At-Taj wal-Iklil Li Mukhtasar Khalil B. Ishak al-Maliki . oleh Abu Abdullah Muhd Bin Yusof al-Mawaq.

h) Mawahib al-Jalil Syarh Muhktasor Khalil, Muhd bin Muhd al-Hattab.

i)   Al-Syarh al-Kabir 'ala Mukhtasar Khalil, Ahmad Dardir .

j)   Hasyiah ad-Dusuqi 'ala syarh al-Kabir lid Dardir, Muhd ad-Dusuqi.

k)  Hashiyah al-Amir,Muhd Bin Muhd as-Sinbawi Al-Amir .

l)   Fath al-Ali al-Malik, Abu 'Abdullah Ahmad 'illisyh.

m)Manh al-Jalil Syarh Muhktasor Khalil, Abu 'Abdullah Ahmad 'illisyh.

n) Fath al-Rahim 'ala fiqh al-Imam Malik bi al-Adillah, Muhd Bin Ahmad as-Shanqiti.



Begitulah beberapa buah kitab fiqh mazhab yang menjadi tumpuan, kitab muktamad fiqh Maliki yang utama adalah al-Mudawwanah al-Kubra.



MAZHAB SYAFII



Sebelum penulis mendedahkan nama kitab utama dan muktamad dalam mazhab Syafie, adalah terlebih elok kiranya, diperjelaskan terlebih dahulu beberapa istilah penting yang sering terdapat di dalam kitab fiqh Mazhab Syafie, ini amat penting bagi memahami kandungan fiqh Syafie. (Rujuk al-Muhazzab fi Fiqh al-Syafie, Imam As-Syirazi. Juz 1, hlm 30) :

1)      Al-Adzhar

yaitu pandangan yang lebih kuat daripada dua atau lebih, pandangan yang datangnya dari Imam As-Syafieapabila perselisihan kedua-dua pandangan itu sama-sama berdiri di atas dalil yang kuat. Bagi mentarjih antara pandangan seumpama ini disebut al-adzhar.



2)      Al-Masyhur

yaitu tarjihan dari dua pandangan atau lebih dari Imam Syafie, dimana mukabilnya berdalilkan dalil yang sangat lemah. Maka tarjihnya disebut al-Masyhur.



3)      Al-Asah

yaitu hukum Fiqh (pandangan ) yang lebih kuat dalam mazhab Syafie di antara berbagai pandangan dari ulama Syafie. Yang mana semua pandangan mempunyai dalil yang kuat, maka ketika itu, pandangan yg terkuat disebut al-asoh.



4)      As-Shohih

yaitu pandangan yg benar dan kuat daripada berbagai pandangan ulama' mazhab, yang mana lawannya adalah pandangan dhoif krn dalil yang sangat lemah.



5)      An-Nas

yaitu ayat yang tercatat di dalam kitab Syafie, dinamakan Nas kerana ianya marfu' kepada Imam Syafie, yaitu dari kalamnya imam syafie.



6)      Al-Mazhab

yaitu pendapat yang Rajih ketika wujud ikhtilaf tharik, adakalanya tharik,khatak, dan tharik,khilaf muwafik bagi tharik,khatak, dan tharik,khilaf mukhallif bagi tharik,khatak, dari ulama' ashab al-wujuh spt al-Ghazali, al-Qaffal (silahkan lihat martabat ulama' mazhab Syafie setelah ini).



7)      Al-Takhrij
yaitu Imam Syafie menjawap dengan dua hukum yang berbeza dalam dua bentuk soalan yang hampir serupa. Tidak jelas perbezaan antara keduanya. Bagaimanapun yang lebih tepat, pandangan seumpama ini tidak dinisbahkan kepada Imam Syafie. Demikian menurut Imam Syirazi ( lihat al-Majmu' 1/73, Mughni al-Muhtaj 1/21)



Sebutan bagi pandangan Dhoif (yang lemah)

Bagi menzahirkan kedhoifan pendapat, maka akan digunakan beberapa lafaz berikut:

a)      Qila kaza

b)     Wa fi qawl kaza

c)      Ruwiya



Selain istilah di atas, terdapat juga istilah yang kerap digunakan, berikut disertakan maksud bagi setiap istilah:

a)      Syeikhain

yaitu Imam An-Nawawi (lahir tahun 631 H,676 H) dan Imam Ar-Rafie (lahir tahun 557 H, wafat tahun 623 H)  







b)     Al-Qadhian

yaitu Qadhi Al-Mawardi. dan Qadhi Ar-Ruyani







c)      Al-Imam

yaitu Imam al-Haramain ( Imam Abd Malik Bin Abu Muhd Al-Juwaini)



d)     As-Shuyukh

yaitu Al-Nawawi, Ar-Rafie dan Tajuddin Al-Subki



e)      Apabila Khatib as-Syarbini. sohib kitab al-Iqna' dan Mughni al-Muhtaj mengatakan 'syeikhi' maka ia bermaksud Muhd Bin Ahmad Ar-Ramli.



f)       Syeikh al-Islam

yaitu Imam Zakaria al-Ansori.



g)      Hujjat al-Islam

yaitu Imam Abu Hamid al-Ghazali.



Pembaca juga mesti mengetahui kedudukan para ulama' Syafie, ianya amat penting dalam menentukan pendapat siapa yang lebih kuat dan akan diikuti dalam mazhab jika berlaku pertembungan. Ia adalah seperti berikut Pendapat yang muktamad dalam mazhab Syafie dari kalangan ulama' ialah Al-Imam An-Nawawi  dan Imam ar-Rafie.



Apabila bertembung pendangan mereka berdua, maka diutamakan pandangan Imam Nawawi dari pada Rafie. Apabila bertembung pandangan Nawawi dengan pandangannya dari lain-lain sumber tulisannya. Maka kitabnya menurut tertib I'timad dalam mazhab seperti berikut :

1)      At-Tahqiq

2)      Al-Majmu' Syarh al-Muhazzab

3)      Al-Tanqih

4)      RawdahAl-Tolibin

5)      Minhaj al-Tolibin

6)      Al-Minhaj Syarh Shohih Muslim

7)      Tashih at-Tanbih


Sebagaimana disebut tadi selain Nawawi, Ulama' yang dipegang dari kalangan ulama adalah Imam ar-Rafie  khususnya kitab 'Fath al-Aziz Syarh al-Wajiz lil Ghazali. Manakala dari kalangan Ulama'  yang menjadi sumber pegangan mazhab syafie yang utama ialah bagi Ulama' Mesir, mereka memegang qawl As-Syeikh Muhd Bin Ahmad Ar-Ramli. dalam kitab-kitabnya terutamanya kitab Nihayat al-Muhtaj ila Syarh al-Minhaj'. Sesungguhnya kitab ini telah dibacakan kepada hampir 400 orang ulama' Syafie, serta telah diperkemas dan dikritik oleh mereka. Lalu ia telah sampai had mutawatir dalam kebenaran kandungan mazhab Syafie.



Bagi Ulama' Hijaz, Syam (Syria, Jordan, Libanon, Palestin), Hadramaut, Yaman dll. Mereka memegang (I'timad) qawl As-Syeikh Ibn Hajar al-Haitami. khususnya dalam kitabnya Tuhfat al-Muhtaj bi syarh al-Minhaj. Sebagaimana kitab oleh Ar-Ramli tadi, demikian juga kitab oleh Ibn Hajar ini, ianya dibacakan kepada ratusan ulama' Syafie.

Sekiranya bertembung qawl ar-Ramli dan Ibn Hajar al-Haitami sekiranya mufti dr kalangan ahli Tarjih, maka bolehlah ditarjihkan mana-mana pandangan dari keduanya. Kiranya tidak, mestilah melihat kepada si penyoal, yaitu di tahap org awam atau berilmu dan sebagainya, lalu bolehlah ditarjihkan pandangan menurut keadaan si penyoal. ( Majmu'ah Sab'ah Kutub al-Mufidah, Syeikh Alawi as-Saqqaf as-Syafie, ms 38)


Banyak lagi maklumat berkaitan kitab mu'tamad serta istilah yang perlu diketahui oleh pembaca sebelum dpt memahami kandungan kitab serta mazhab Syafie dengan sempurna, untuk mengetahuinya boleh pembaca merujuk kitab berikut :

a)      Al-Fawaid al-Madaniah fi Bayan Ikhtilaf al-Ulama' as-Syafi'iyah, al-Allamah Muhd Sulaiman al-Kurdi.

b)      Al-Ibtihaj fi Bayan Istilah al-Minhaj, al-Allamah Ahmad B. Abu Bakar Al-Alawi al-Hadrami.

c)      Al-Fawaid al-Makiyyah fi al-Masail wa ad-Dawabid.., Al-Allamah Sayyid Alawi As-Saqqaf.

d)     Al-Mazhab 'Inda as-Syafi'iyyah, Prof. Dr Muhd Ibrahim (Univ. Umm al-Qura, Mekah)



SUSUR GALUR KITAB UTAMA SYAFI'E

Terdapat 2 (dua) buah kitab asal Syafi'e yaitu :

a.      Al-Hujjah

yaitu kitab beliau yang ditulis semasa berada di Baghdad, ianya ibarat kitab yang mengandungi 'qawl qadim' (pendapat lama) Imam Syafi'e. Kitab ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad Bin Hanbal, Imam Abu Thaur, Az-Za'farani dan al-Karabisi.

b.      Al-Umm

Yaitu kitab beliau yang dikarang ketika berada di Mesir, ibarat kitab yang mengandungi 'qawl jadid' bagi mazhab Syafie. Ia diriwayatkan oleh Imam Yusof Bin Yahya Al-Buwaiti, Imam Ismail Bin Yahya Al-Muzani.

 Ar-Rabi' al-Jizi dan Ar-Rabi' Bin Sulaiman al-Muradi



Terdapat 4 (empat) kitab asal Syafie yang menjadi aliran utama ilmu Al-Syafie yaitu Kitab Al-Umm, Al-Imlak, Mukhtasar al-Buwaiti dan Mukhtasar al-Muzani.empat kitab ini diringkaskan oleh Al-Imam al-Haramain al-Juwaini. lalu diberi nama ' AL-NIHAYAH'.Kitab ini kemudian diringkaskan oleh Al-Imam Abu Hamid al-Ghazali. yang merupakan anak murid Imam Haramain kepada 'AL-BASIT dan kemudian beliau meringkaskannya lagi kepada 'AL-WASIT' dan beliau ringkaskan lagi kepada 'AL-WAJIZ' dan kemudiannya kepada 'AL-KHULASAH'.
Kitab 'al-Wajiz oleh al-Ghazali tadi pula di syarah oleh As-Syeikh al-Imam Ar-Rafi'e lalu diberi nama 'FATH AL-'AZIZ'. Kemudian diringkaskan oleh Imam An-Nawawi kepada 'RAWDAH AL-TOLIBIN', dan kemudian diringkaskan pula oleh Ibnu al-Muqri kepada 'AL-RAWD.
Kitab al-Wajiz tadi juga, pada masa yang sama diringkaskan juga oleh Al-Imam Ar-Rafie (Rafie meringkas dan mensyarah kitab al-Wajiz) lalu diberi nama 'AL-MUHARRAR' kemudian diringkaskan juga oleh An-Nawawi kepada MINHAJ AT-TOLIBIN, kemudian diringkas pula oleh Syeikh al-Islam Zakaria Al-Ansari kepada 'AL-MANHAJ' dan seterusnya diringkaskan lagi oleh Al-Jawhari kepada AL-NAHJ.

Demikianlah susur galur beberapa kitab utama Mazhab Syafie dan alirannya yang diambil dari pada Imam Syafie, sohib al-Mazhab.

Sebagai ringkasan dan tambahan berikut kitab utama mazhab Syafi'e yang sering menjadi tumpuan utama para ulama' setiap zaman yaitu :

1)      Al-Umm, Imam Muhd Bin Idris al-Syafi'e.

2)      Al-Wajiz, Imam al-Ghazali

3)      Fath al-'Aziz, Imam ar-Rafie

4)      Al-Majmu', Imam An-Nawawi, serta semua kitab beliau.

5)      Tuhfat al-Muhtaj, Imam Ibn Hajar al-Haitami

6)      Nihayat al-Muhtaj, Imam Muhd Ar-Ramli (di gelar Syafi'e Soghir)

7)      Al-Hawi al-Kabir Syarh Mukhtasar Al-Muzani, Al-Imam al-Qadhi Muhd Bin Habib Al-Mawardi.

8)      Tuhfat al-Tullab Bi Syarh Tahrir Tanqih al-Lubab, Syeikh al-Islam Abu Yahya Zakaria al-Ansari.

9)      Mughni al-Muhtaj ila ma'rifat AlFaz al-Minhaj, Muhd bin Ahmad As-Syarbini al-Khatib.

10)  Al-Iqna', Muhd bin Ahmad As-Syarbini al-Khatib

11)  Al-Muhazzab, Imam Ishak Ibrahim Bin 'Ali Al-Syirazi

12)  At-Tanbih, Imam Ishak Ibrahim Bin 'Ali Al-Syirazi.

13)  Khoshiyah al-Bajuri 'ala syarh Ibn Qosim, Ibrahim Bin Muhd al-Bajuri.



Satu perkara lagi yang wajib diketahui oleh pengikut mazhab Syafie adalah turutan para Ulama' Syaf'ieyyah apabila berlaku pertembungan di antara kitab muktamad mazhab Syafie yaitu Nihayatul Muhtaj dan Tuhfat al-Muhtaj. Turutan pegangan apabila pertembungan antara dua kitab tersebut (masalah yang tidak dapat ditarjihkan) adalah sepertiberikut :

1.      Merujuk kepada pendapat Syeikh al-Islam Zakaria al-Ansari.

2.      Al-Khatib As-Syarbini.

3.      Hasiyah az-Ziyadi

4.      Hasiyah Ibn Qasim.

5.      Hashiyah 'Amirah 'ala Syarh Jalaluddin, Shihabuddin Ahmad Al-Barlisi.



Demikianlah, turutan ulama' mutaakhirin dari mazhab Syafie. Ringkasnya, kitab Muktamad dalam Mazhab Syafie adalah Al-Majmu', Fath al-Aziz, Nihayatul Muhtaj dan Tuhfatul Muhtaj.

MAZHAB HANBALI



Mazhab Hanbali merupakan aliran yang paling sukar untuk mendapat kesatuan riwayat pendapat dari Imam mereka yaitu Imam Ahmad Bin Hanbal. Ini adalah karena Imam Ahmad amat tegas melarang anak muridnya dari menulis perkataannya. Justeru, sekiranya pembaca mengamati mazhab ini, akan didapati pendapat yang disandarkan kepada Imam Ahmad bercabang-cabang dan lebih dari satu pendapat dalam satu masalah. Bagaimanapun penulis hanya akan menumpukan kepada kitab yang dianggap muktamad dalam mazhab dengan mengenepikan perbincangan mengenai keberbagaian pendapat Ahmad tersebut.



Penulisan kitab pertama yang mengandungi fatwa Imam Ahmad ialah kitab Al-Jami' oleh Abu Bakar al-Hilal demikian menurut Ibn Jawzi al-Hanbali di dalam Al-Manaqib (hlm 618), juga Ibn Qayyim al-Jawziah dalam A'lam al-Muwaqqi'ien (1/29).



Kemudian diperkemas pembukuan dengan digabungkan percanggahan, mentarjihkan pandangan dll.Ini dilakukan oleh anak murid Abu Bakar Hilal yaitu Abu Bakar Abd Aziz, kemudian usaha diteruskan oleh anak muridnya yaitu Abu Abdullah Al-Hasan Bin Hamid atau Ibn Hamid, dengan usahanya yang hebat lalu muncullah sebuah kitab yang diberi nama Al-Jam' fi al-Mazhab. Mencecah 400 juzu'!. Antara nama periwayat pendapat Imam Ahmad ini terdapat di dalam kitab Tabaqot al-Hanabilah oleh al-Qadhi Abu Husain Al-Farrak, pada biografi Abn Hamid no 638.



Ringkasnya kitab atau ulama muktamad di dalam mazhab Hanbali menurut turutan keutamaan adalah seperti berikut (rujuk Syarh al-Zarkasyi ala Muhktasar al-Khiraqi, Muhd Bin Abdullah al-Zarkasyi al-Hanbali ( hlm 29, cetakan Maktabah al-Ubaidat):

1.      Al-Mughni oleh Abdullah Bin Ahmad Bin Quddamah al-Maqdisi.

2.      Al-Muharrar oleh Abu al-Barakat al-Majd Ibnu Taimiyah.

3.      al-Syarih.

4.      Al-Furu' oleh Ibn Mufleh

5.      Al-Qawaid al-Fiqhiyyah oleh Ibnu Rejab

6.      Al-Wajiz oleh Al-Hussain ad-Dajili

7.      Al-Ri'ayatain oleh Ibn Hamdan

8.      An-Nuzum.

9.      Al-Khulasah.

10.  Syeikh al-Islam Taqiyuddin Abu al-Abbas Ibn Taimiyah al-Harrani

11.  Tazkirah oleh Ibn 'Abdus



Mereka semua telah menyunting kalam para ulama' terdahulu serta meletakkan qawaid (kaedah) bagi mazhab.Secara ringkasnya, berikut adalah kitab pegangan utama oleh ulama mutaakhir dalam mazhab Hanbali:

1.      Al-Mughni syarh Muhktasar al-Hiraqi, Abdullah Bin Ahmad Bin Quddamah al-Maqdisi.

2.      Al-Muharraar fi Fiqh 'ala mazhab Al-Imam Ahmad, Abu Al-Barakat Al-Majd Abd Al-Salam B. Abdullah Ibn Taimiyah al-Harrani.

3.      Al-Furu', Muhd Bin Mufleh, Ibn Mufleh.

4.      Tashih al-Furu', Ala'uddin Sulaiman al-Maqdisi.

5.      Al-Ifsoh 'an Ma'ani as-Shihoh, Yahya Bin Muhd al-Hubairah.

6.      A'lam al-Muwaqqi'ien, Muhd Bin Abu Bakar, Ibn Qayyim nal-Jawziyyah.

7.      Majmu' al-Fatawa, Abu Al-Abbas Taqiyuddin Ibn Taimiyah al-Harrani.

8.      Kassyaf al-Qinaa' 'an Matn al-Iqna', Mansur Bin Yunus al-Bahuti.

9.      Manar as-Sabil fi syarh ad-Dalil, Ubrahim Bin Muhd Ibn Dhawyan.


Demikianlah serba sedikit nama kitab utama mazhab Hanbali. Ringkasnya, kitab muktamad Hanbali adalah al-Mughni dan al-Muharrar dan al-Furu'.



Alhamdulillah, diharapkan penulisan ini dapat memberikan manfaat sedikit sebanyak kepada para pembaca bagi mengharungi dunia ilmu fiqh yang luas.Sebagai akhirnya para pembaca bolehlah merujuk kitab berikut untuk mengetahui lebih lanjut mengenai istilah dan kitab setiap mazhab. Bagi Mazhab Syaf'ie, telah pun diutarakan di bahagian atas tadi, maka di sini disertakan rujukan bagi mazhab selain Syaf'ie :



MAZHAB HANAFI



1.      'Aqud Rasm al-Mufti, Al-Allamah Muhd Amin Ibn 'Abidin

2.      Muqaddimah kitab ' An-Nafi' al-Kabir Syarh al-Jami' al-Shoghir, Al-Allamah Abd Al-Hayy al-Laknowiyy

3.      Al-Mazhab 'inda al-Hanafiah, Prof. Dr Muhd Ibrahim



MAZHAB MALIKI

1.      Muqaddimah kitab ' Nur al-Basar Syarh al-Mukhtasar' dikenali sebagai Ithaf al-Muqtani' bi al-Qalil Fi Syarh Muhktasar Khalil, Al-Allamah Ahmad Al-Hilali

2.      Al-Mustolah al-Fiqhi fi al-Mazhab al-Maliki, Al-Allamah Muhd al-Fadil Bin 'Asyur.

3.      Istilah fi al-Mazhab al-Maliki, Prof. Dr Muhd Ibrahim



MAZHAB HANBALI

1.      Sifat al-Fatwa wa al-Mustafti, al-Imam Ahmad Bin Hamdan

2.      Al-Insaf fi ma'rifat al-Rajih min al-Khilaf, Al-Allamah Alauddin Sulaiman al-Mardawi.

3.      Al-Madkhal Ila Mazhab Al-Imam Ahmad Bin Hanbal, Al-Allamah Abd al-Qadir Ibn Badran.

4.      Mustalahat al-Fiqh al-Hanbali, Dr Salim Ali As-Thaqafi. Wallahua,lam…

















PENUTUP





Demikianlah yang dapat daku hantarkan kepada seluruh saudaraku yg ingin mempelajari mazhab.

Dimana daku menulis tak luput dr kesilapan dan kesalahan di manatempat yg merasa perlu diperbaiki dan dianggap kurang atau salah mohon kiranya diperbaiki dan di betulkan. Semoga allah menunjukkan kita semua jalan yg diridhoi dan kelak di tempatkan dalam syurganya amin.





Wassalam

Tgk Munajar Bin H Safwan Ali

No comments:

Post a Comment